%0 Journal Article %T بررسی تاثیر بازارگرایی بر عملکرد محیط‌زیستی با نقش میانجی راهکارهای مدیریت زنجیره تامین سبز %J پژوهش های محیط زیست %I انجمن ارزیابی محیط زیست ایران %Z 2008-9597 %A عظیمی, حسین %A موسوی, سیده فاطمه %A خورشیدی, پوریا %D 2021 %\ 08/23/2021 %V 12 %N 23 %P 219-232 %! بررسی تاثیر بازارگرایی بر عملکرد محیط‌زیستی با نقش میانجی راهکارهای مدیریت زنجیره تامین سبز %K بازارگرایی %K عملکرد محیط‌زیستی %K مدیریت زنجیره تامین %K طراحی محیط‌زیستی %K مدیریت محیط‌زیستی داخلی %R %X در عصر کنونی بازاریابی بر اساس برخی ملاحظات محیطی و اجتماعی به عنوان یکی از مهم‌ترین فعالیت شرکت‌های تولید کالا و خدمات مطرح است و یکی از حیطه‌های بازاریابی مطرح شده در مباحث محیطی، بازاریابی سبز است. هدف این مطالعه توسعه یک مدل ساختاری برای بررسی رابطه بازارگرایی با عملکرد محیط‌زیستی و راهکارهای مدیریت زنجیره تامین سبز است. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه هدف کارکنان و مدیران شرکت خالص‌سازان روی زنجان بود. داده‌‌ها از طریق پرسشنامه جمع‌‌آوری شده و به روش طبقه‌ای تصادفی بین 215 نفر از کارکنان و مدیران رده‌های مختلف این شرکت توزیع شد. در این پژوهش از مدل‌یابی معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزیی(1) برای آزمون فرضیات و برازش مدل استفاده شد. نتایج نشان داد که بازارگرایی بر راهکارهای مدیریت زنجیره تامین موثر بود. اما تاثیر آن بر عملکرد محیط‌زیستی رد شد. از سوی دیگر، تاثیر غیرمستقیم بازارگرایی از طریق متغیر میانجی راهکارهای مدیریت زنجیره تامین تایید شد. در نهایت مشخص شد راهکارهای مدیریت زنجیره تامین بر عملکرد محیط‌زیستی تاثیر مثبت و معناداری دارد. %U https://www.iraneiap.ir/article_137148_74eef0c17e4e74f9d86603e11e4f2a56.pdf