TY - JOUR ID - 108558 TI - مدلی برای مولفه‌های تربیت‌منش محیط‌زیستی JO - پژوهش های محیط زیست JA - EIAP LA - fa SN - 2008-9597 AU - عبداله رش, مسعود AU - صیف, محمدحسن AU - شبیری, سید محمد AU - خلیلی, معروف AD - دانشگاه پیام نور تهران AD - دانشگاه پیام نور، تهران AD - دانشگاه پیام نور تهران AD - دانشگاه پیام نور، مهاباد Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 10 IS - 20 SP - 149 EP - 160 KW - تربیت‌منش KW - تربیت‌منش محیط‌زیستی KW - دانش‌آموزان متوسطه DO - N2 - هدف پژوهش کاربردی حاضر طراحی مدلی از مولفه‌های تربیت‌منش محیط‌زیستی است. تربیت‌منش، تلاش برای انجام بهترین‌ها در قبال طبیعت است. ۱۱ مضمون فراگیر در نتیجه تحلیل محتوای منابع متعدد داخل و خارج کشور، برای تربیت‌منش محیط‌زیستی شناسایی شده، براساس آن پرسشنامه مقدماتی با ۱۳۰ گویه و در مقیاس لیکرت طراحی شد. سه بار دلفی متوالی ضمن تایید روایی صوری و محتوایی آن، تعداد گویه‌ها را به ۷۶ عدد تقلیل داد. ۳۸۴ نفر از دانش‌آموزان متوسطه دوم شمال‌غرب کشور براساس فرمول کوکران به عنوان جامعه هدف، با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. آلفای کرونباخ ۸۹/۰ نشان از پایایی ابزار پژوهش بود. مقدار ۸۵۰/۰KMO= و معنی‌داری آزمون کرویت- بارتلت، نشان‌دهنده کفایت نمونه‌گیری بود. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که بارهای عاملی تمامی مولفه‌ها در سطح 01/0 معنی‌دار است. مقدار آماره T در مورد تمامی مولفه‌ها بزرگتر از 96/1 بود که نشان‌دهنده ارتباط معناداری بین هر یک از مولفه‌ها با تربیت‌منش محیط‌زیستی بود. همچنین شاخص‌های برازش 056/0RMSEA= و 95/0GFI= نشان‌دهنده برازش عالی مدل بودند. UR - https://www.iraneiap.ir/article_108558.html L1 - https://www.iraneiap.ir/article_108558_eede5862a42bde2fa519cb30a052fb74.pdf ER -