@article { author = {Rezaee, Maryam and Nasiri Ardali, Haniyeh}, title = {The Evaluation of the factors affecting the citizen’s satisfaction of urban public transport system (Case study: Bus system of Shahrekord)}, journal = {Environmental Researches}, volume = {11}, number = {21}, pages = {199-210}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2008-9597}, eissn = {2008-9590}, doi = {}, abstract = {The population grow trend in large cities and the expansion of social activities have increased the demand for daily travels by citizens and subsequently, problems such as environmental pollution, excessive fuel consumption, traffic congestion, Insecurity of routes and accidents have caused and has led to urban instability in general. In order to control and reduce these problems, several solutions including the use of public transportation system have been proposed. In this regard, to encourage citizens to use of public transport system, should provide their satisfaction and increased the quality of the system, so that citizens prefer the public transportation system to private car and and for relocate of it used. The aim of this study is to survey of the factors affecting the citizen’s satisfaction of urban public transport system (Case study: Shahrekord) and what factors in the use of public transport system for users with the importance and priority is.The type of research is applied and the methodology is analytic-descriptive. To collect the data, the library and survey method have been used. Data analysis was performed by SPSS software, as well as testing methods such as Pearson correlation coefficient and multi-variation regression analysis. Dimensions and indicators affecting citizens' satisfaction in four dimensions of service and equipment, system speed, general characteristics of buses and behavior of drivers have been evaluated. The results of Pearson correlation test shows that system speed and general characteristics of buses have the highest correlation with the citizen’s satisfaction. Also the results of multi-variation regression analysis imply that, the speed of the system) with beta coefficient of 569/0) is most important for users (urban travelers) and have an effective role in explaining their satisfaction.}, keywords = {public transportation,Satisfaction,bus system,Shahrekord}, title_fa = {بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی شهروندان از سیستم حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری (نمونه موردی: اتوبوسرانی شهرکرد)}, abstract_fa = {روند رو ‌به ‌رشد جمعیت در شهرهای بزرگ و گسترش فعالیت‌های اجتماعی، میزان تقاضای سفرهای روزانه‌ی شـهروندان را افزایش داده و به دنبال آن سبب بروز مشکلاتی همچون آلودگی‌های ‌محیط‌زیست، مصرف بیش از حد سوخت، تراکم ترافیک، ناامنی مسیرها و تصادفات شده و به طور کلی ناپایداری شهری را در پی داشته است. به منظور کنترل و کاهش این مشکلات راه‌حل‌های متعددی از جمله استفاده از سیستم حمل‌و‌نقل عمومی پیشنهاد شده ‌است. در همین راستا برای تشویق شهروندان به استفاده از سیستم حمل‌و‌نقل عمومی از جمله سامانه اتوبوسرانی، می‌بایستی موجبات رضایت آنان را فراهم کرد و کیفیت سیستم را به حدی افزایش داد تا شهروندان سیستم حمل‌و‌نقل همگانی را به خودروی شخصی ترجیح دهند و برای جابه‌جایی از آن استفاده کنند. هدف این پژوهش بررسی و تبیین عوامل موثر بر افزایش میزان رضایت شهروندان از حمل‌و‌نقل عمومی در محیط‌های شهری با تاکید بر سامانه‌ی اتوبوسرانی شهرکرد می‌باشد و اینکه چه عواملی در استفاده از این سامانه برای کاربران دارای اهمیت و اولویت است و آنها را ترغیب به استفاده از آن خواهد کرد. نوع تحقیق کاربردی و روش بررسی به‌صورت توصیفی- همبستگی است و برای جمع‌آوری داده‌ها از روش پیمایشی و کتابخانه‌ای استفاده ‌شده است. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و بهره‌گیری از آزمون‌هایی همچون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره انجام شده است. عوامل و شاخص‌های موثر بر رضایتمندی شهروندان، در چهار بعد خدمات و تجهیزات سامانه، سرعت سامانه، ویژگی‌های عمومی اتوبوس‌ها و نحوه‌ی رفتار رانندگان مورد سنجش و بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون، نشان می‌دهد که عوامل سرعت سامانه و ویژگی‌های عمومی اتوبوس‌ها بیشترین همبستگی را با رضایتمندی شهروندان دارند، همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان می‌‌دهد عامل سرعت سامانه (با ضریب بتای569/0) بیشترین اهمیت را برای کاربران (مسافران شهری) داشته و نقش موثری در راستای تبیین رضایتمندی و افزایش استفاده‌ی آنها دارد.}, keywords_fa = {حمل‌و‌نقل عمومی,رضایتمندی,سامانه اﺗﻮﺑﻮﺳﺮاﻧﯽ,ﺷﻬﺮکرد}, url = {https://www.iraneiap.ir/article_125481.html}, eprint = {https://www.iraneiap.ir/article_125481_96ea215ec959db82ecac21e9414cb329.pdf} }