@article { author = {Hooshmandan Moghaddam Fard, Zahra and Shams, Ali and Akhbar, Esmael}, title = {Investigating Effective Factors on Pro- Environmental Behavior of Agricultural High School Students in Zanjan Province}, journal = {Environmental Researches}, volume = {9}, number = {17}, pages = {263-273}, year = {2018}, publisher = {}, issn = {2008-9597}, eissn = {2008-9590}, doi = {}, abstract = {Changing human behavior and their protection of the environment is one way to prevent further damage to the environment. Environmental behavior is also influenced by several factors that the aim of this descriptive correlational research was to investigate agricultural high school students' awareness, attitude, and behavior toward the environment. The research tool had three sections which its validity was confirmed by a panel of related experts. A pilot study was conducted and calculated alpha Cronbach was higher than 0.8 for different sections. The statistical population consists all 187 agricultural high school students in Zanjan Province which 135 of them were selected based on Krejcie and Morgan sampling table and applying randomized stratified sampling method. Data were analyzed by SPSS20 and using descriptive and inferential statistics. The findings indicated that 54.8 percent of students had an ordinal (mediate) pro-environment behavior. The results of correlation analysis revealed that there was a significantly positive relationship between students’ behaviors with their awareness and attitude, fathers’ education, average grade point and their level of study of books and magazine. Multiple regression analysis indicated that attitude and knowledge predict 54.2% of variation in the agricultural high school students' behavior toward the environment.}, keywords = {Pro-Environmental Behavior,Knowledge,Attitude,Agricultural high school,Zanjan Province}, title_fa = {بررسی عوامل تبیین کننده رفتار محیط زیستی هنرجویان کشاورزی استان زنجان}, abstract_fa = {تغییر رفتار انسان‌ها و حمایت و حفاظت آن‌ها از محیط‌زیست یکی از راه‌های جلوگیری از خسارت بیشتر به محیط‌زیست است. رفتارهای محیط‌زیستی نیز خود تحت تاثیر عوامل متعددی بوده که تحقیق توصیفی همبستگی حاضر با هدف بررسی عوامل تبیین‌کننده رفتار محیط‌زیستی هنرجویان کشاورزی صورت گرفت. ابزار تحقیق مشتمل بر پرسشنامه‌ای 4 بخشی بود که روایی آن با نظرسنجی از متخصصان تایید و با انجام بررسی مقدماتی با 30 هنرجو و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از 8/0 برای بخش‌های مختلف حاصل شد. جامعه‏ آماری تحقیق را همه‌ هنرجویان هنرستان‌های کشاورزی استان زنجان در سال 1394 تشکیل می‌دادند (187 نفر) که بر مبنای جدول نمونه‌گیری کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی متناسب، 135 نفر گزینش و بررسی شدند. تحلیل داده‌ها با استفاده از آمارهای توصیفی و استنباطی به‌وسیله نرم‌افزار SPSS20 صورت گرفت. نتایج نشان داد که سطح رفتار حمایتی بیشتر هنرجویان (8/54 درصد) در خصوص حفاظت از محیط‌زیست در سطح متوسط ‏است. نتایج همبستگی نشان داد که رفتار حمایت از محیط‌زیست هنرجویان با دانش و نگرش محیط‌زیستی، سطح تحصیلات پدر، معدل، مطالعه کتاب و مجله درباره محیط‌زیست ارتباط مثبت و معنی‌داری دارد. نتایج تحلیل رگرسیونی نیز نشان داد که دو متغیر نگرش و دانش محیط‌زیستی هنرجویان در مجموع 2/54 درصد از واریانس رفتار هنرجویان را تبیین می‌کنند.}, keywords_fa = {رفتار محیط‌زیستی,دانش,نگرش,هنرجویان هنرستان‌ کشاورزی,استان زنجان}, url = {https://www.iraneiap.ir/article_79323.html}, eprint = {https://www.iraneiap.ir/article_79323_2e218addbc76b07b65b99c0c14ca636f.pdf} }