TY - JOUR ID - 13080 TI - آگاهی محیطزیستی معلمان مقطع راهنمایی تحصیلی شهر اصفهان JO - پژوهش های محیط زیست JA - EIAP LA - fa SN - 2008-9597 AU - رفیعی٭, زینب AU - ملکیان, منصوره AD - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته محیطزیست، دانشگاه صنعتی اصفهان AD - عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 3 IS - 6 SP - 37 EP - 44 KW - آگاهی محیطزیستی KW - سابقه KW - تحصیلات KW - جنسیت KW - مقطع راهنمایی DO - N2 - رشد روزافزون جمعیت انسان و به دنبال آن شدت گرفتن بحران‌های محیط‌زیستی نیاز به تغییر نگرش و رفتار مردم از طریق آموزش محیط‌زیست را اجتناب‌ناپذیر ساخته است. آموزش محیط‌زیست روشی برای ترویج دانش، فهم، ارزش‌ها، طرز فکر، مهارت، توانایی و آگاهی در بین افراد و گروه‌های اجتماعی در زمینه محیط‌زیست و حفاظت از آن است. در این مطالعه، میزان آگاهی‌های معلمان علوم و حرفه و فن در نواحی ۲، ۳ ، ۴ و ۵ شهر اصفهان و ارتباط آن با جنسیت، درس مورد تدریس، سابقه و تحصیلات با استفاده از پرسشنامه بررسی شد. تجزیه و تحلیل نتایج نشان داد حدود 12% معلمان مدارس شهر اصفهان از لحاظ آگاهی محیط‌زیستی در سطح ضعیف، 86% پاسخگویان در سطح متوسط و 2% در سطح خوب قرار دارند. تفاوت‌های معنی‌داری (05/0>P) در میزان آگاهی محیط‌زیستی معلمان در ارتباط با میزان تحصیلات و در بین گروه‌های مختلف سؤالات مشاهده شد اما آگاهی محیط‌زیستی معلمان با جنسیت، درس مورد تدریس و سابقه، تفاوت معنی‌داری را نشان نداد. نتایج این مطالعه نشان داد میزان آگاهی زنان در مورد مسائل محیط‌زیستی و اطلاعات محلی بیشتر از مردان و میزان آگاهی مردان در زمینه اطلاعات اکوسیستمی بیشتر است. افزون بر آن بیشتر معلمان از روزنامه‌ها و مجلات به‌عنوان وسایل کمک آموزشی استفاده می‌کنند و کتاب‌های کمک درسی، اینترنت و سفرهای آموزشی به‌ترتیب از کاربرد کمتری برخوردارند. UR - https://www.iraneiap.ir/article_13080.html L1 - https://www.iraneiap.ir/article_13080_25f08cba8c9057e9005ee4a3e3858f24.pdf ER -