TY - JOUR ID - 158580 TI - بررسی روابط ساختاری میان مولفه‌های سواد محیط‌زیستی با فعالیت محیط‌زیستی دانشجویان (مورد مطالعه): دانشگاه شهید باهنر کرمان JO - پژوهش های محیط زیست JA - EIAP LA - fa SN - 2008-9597 AU - بهزادی, مظفر AU - سلطانی, اصغر AU - علینژاد, مهرانگیز AD - کارشناس ارشد برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران AD - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران AD - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 13 IS - 25 SP - 113 EP - 132 KW - محیط‌زیست KW - سواد محیط‌زیستی KW - دانشجو KW - دانشگاه KW - مدل‌سازی معادله ساختاری DO - 10.22034/eiap.2022.158580 N2 - هدف پژوهش حاضر بررسی روابط میان مولفه‌های چهار‌گانه سواد محیط‌زیستی (دانش، نگرش، نگرانی، مسئولیت) با فعالیت محیط‌زیستی دانشجویان، در چارچوب یک مدل معادله ساختاری بود. جامعة آماری همه دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه شهید باهنر کرمان در سال تحصیلی 97-96 بودند (11692 نفر) که از این میان 375 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه سواد محیط‌زیستی دانشجویان (اقتباس از تکسوز و همکاران، 2012) بود. پایایی ابزار با استفاده از روش همسانی درونی تایید و ضریب آلفای کرونباخ 89/0 محاسبه شد. جهت بررسی روایی سازه ابزار نیز از تحلیل عاملی تاییدی(1) استفاده شد. به ‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌‌ها، روش مدل‌سازی معادله ساختاری(2) در نرم‌افزار مدل‌سازی لیزرل نسخه 8.8 استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل ارایه‌شده به‌خوبی با داده‌ها مطابقت داشته و تبیین کننده مناسب روابط ساختاری بین متغیرها است. بر اساس این نتایج، رابطة مستقیم، مثبت و معناداری بین دانش و نگرانی محیط‌زیستی، دانش و مسئولیت محیط‌زیستی، نگرانی و نگرش محیط‌زیستی، نگرش و مسئولیت محیط‌زیستی، دانش و فعالیت محیط‌زیستی، نگرانی و مسئولیت محیط‌زیستی، نگرانی و فعالیت محیط‌زیستی و مسئولیت و فعالیت محیط‌زیستی دانشجویان برقرار بود. بااین‌حال رابطه معناداری بین دانش و نگرش محیط‌زیستی، و همچنین نگرانی و فعالیت محیط‌زیستی وجود نداشت. نتایج مدل برازش شده بیانگر این بود که متغیرهای دانش، نگرش و نگرانی محیط‌زیستی در مجموع 66 درصد از واریانس متغیر مسئولیت محیط‌زیستی دانشجویان و متغیرهای دانش، نگرش و مسئولیت ‌محیط‌زیستی نیز در مجموع 22 درصد از واریانس متغیر فعالیت محیط‌زیستی آنان را تبیین می‌کنند. یافته‌های حاصل دلالت‌های مهمی برای نقش مولفه‌های سواد محیط‌زیستی دانشجویان در طراحی برنامه‌های آموزش سواد محیط‌زیستی در محیط‌های دانشگاهی دارد.  UR - https://www.iraneiap.ir/article_158580.html L1 - https://www.iraneiap.ir/article_158580_707c50dafd4592c9d3d409cb3632e3fc.pdf ER -