TY - JOUR ID - 89128 TI - تعیین کننده های نگرش محیط زیست گرایانه دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس JO - پژوهش های محیط زیست JA - EIAP LA - fa SN - 2008-9597 AU - مرادحاصلی, سمیه AU - عطائی, پوریا AU - کریمی گوغری, حمید AD - دانشگاه تربیت مدرس AD - دانشگاه زابل Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 9 IS - 18 SP - 285 EP - 298 KW - نگرش محیط زیست گرایانه KW - توسعه پایدار KW - رفتار محیط زیستی KW - دانشجویان کشاورزی KW - دانشگاه تربیت مدرس DO - N2 - تعیین‌‌کننده‌‌های نگرش محیط‌زیست‌‌ گرایانه دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس   سمیه مرادحاصلی1، پوریا عطائی*2، حمید کریمی گوغری3   1 و 2 دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، ایران 3 استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زابل، ایران   (تاریخ دریافت: 27/06/1395؛ تاریخ تصویب: 09/07/1397)   چکیده ﻣﺎ اﻣﺮوزه در ﺟﻬﺎﻧﻲ زﻧﺪﮔﻲ ﻣﻲ‌‌ﻛﻨﻴﻢ ﻛﻪ اﻣﻨﻴﺖ و ﺳﻼﻣﺖ ﻣﺎ ﺑﺎ ﻣﺨﺎﻃﺮه‌‌ﻫﺎﻳﻲ روﺑﻪ‌‌رو اﺳﺖ، ﻣﺨﺎﻃﺮه‌‌ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ ﻳﻚ از ﻧﺴﻞﻫﺎی ﭘﻴﺸﻴﻦ آن‌‌ها را ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻧﻜﺮده‌اند. ﻳﻜﻲ از اﻳﻦ ﻣﺨﺎﻃﺮات، مسایل ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻣﺤﻴﻂ‌زﻳﺴﺖ اﺳت. این در حالی است که بسیاری از این آسیب‌‌ها، ﭘﻴﺎﻣﺪ رﻓﺘﺎرهای نادرست اﻧﺴﺎن‌‌ها ﺑﺎ ﻃﺒﻴﻌﺖ می‌‌باشد. بسیاری بر این باورند مشکلات محیط‌زیستی در ارزش‌‌ها و باور‌‌های اجتماع ریشه دارد و به همین دلیل باید دانست افراد اجتماع نسبت به بوم‌‌شناسی چگونه فکر می‌‌کنند، درباره آن چه چیزی می‌‌دانند و نسبت به آن چه احساسی دارند. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی تعیین‌‌کننده‌‌های نگرش محیط‌زیست‌‌ گرایانه دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس بود.این تحقیق توصیفی به شیوه پیمایشی و با ابزار پرسشنامه صورت گرفته است. جامعه آماری 254 نفر از دانشجویان سال دوم کارشناسی ارشد و دکتری بودند که براساس جدول رجسی و مورگان 153 نفر برای نمونه انتخاب شدند. روایی پرسشنامه توسط اساتید و متخصصین و پایایی آن از طریق انجام مطالعه راهنما و محاسبه آلفای کرونباخ با دامنه بین 70/0 تا 85/0 به تایید رسید. در بررسی نگرش محیط‌زیست‌‌ گرایانه دانشجویان یافته‌‌ها نشان داد که 37 درصد دانشجویان نگرش محیط‌زیست‌‌ گرایانه منفی، 23 درصد نگرش خنثی و 50 درصد نگرش محیط‌زیست‌‌ گرایانه مثبتی داشتند. رگرسیون چندمتغیره به‌‌کار رفته، نشان داد که سه متغیر آگاهی از پیامد‌‌ها، عضویت در کانون‌‌های محیط‌زیستی و دانش محیط‌زیستی به ترتیب سه متغیر تاثیرگذار بر نگرش محیط‌زیست‌‌ گرایانه دانشجویان بود به بیان دیگر با یک واحد تغییر در انحراف معیار متغیر‌‌های مذکور به ترتیب  43/0، 22/0 و 18/0 تغییر در نگرش محیط‌زیست‌‌ گرایانه دانشجویان ایجاد می‌‌شود. در نهایت، پیشنهاد می‌‌شود که ارتقا، دانش و آگاهی افراد از پیامد‌‌ها بایستی مورد توجه قرار گیرد که خود این امر از طریق رسانه‌‌های عمومی، برگزاری کارگاه‌‌های آموزشی، ایجاد تشکل‌‌های محیط‌زیستی در سطح دانشگاه و ... امکان‌‌پذیر می‌‌باشد.         کلید واژه‌ها: نگرش محیط‌زیست‌‌گرایانه، توسعه پایدار، رفتار محیط‌زیستی، دانشجویان کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس       *نویسنده مسئول:                                                                                      ataeip@yahoo.com  Email: UR - https://www.iraneiap.ir/article_89128.html L1 - https://www.iraneiap.ir/article_89128_3fbd3ff0a58034fbc6ba945cb482f1f6.pdf ER -